Блог

Превантивна срещу предсказваща поддръжка

Превантивна срещу предсказваща поддръжка

По материали на Machine Metrics
Техническата поддръжката е ключова за управлението и оптимизирането на производственото оборудване и индустриалните активи, но прилагането на правилната стратегия за поддръжка е още по-важно. В края на краищата, има много видове техническа поддръжка, които производителите могат да приложат, всяка от които варира по степен на трудност и ефективност.

maintenance 01Тъй като производителите развиват по-голям достъп до производителността и здравето на своето оборудване, те могат да развият по-добро разбиране кога трябва да се извършва поддръжка. Това в крайна сметка се превръща в игра на претегляне на разходите за поддръжка спрямо разходите за престои на машините. Щастливата среда представлява перфектна комбинация от намалени разходи за поддръжка и намалено време на престой. Това обаче може да бъде постигнато доста трудно.

Както можете да си представите, когато намалявате разходите за поддръжка, има вероятност да увеличите времето за престой, а чрез намаляване на цялото време за престой, разходите ви за поддръжка вероятно ще се повишат. Това е важно разграничение между предсказване и превенция, което ще обсъдим по-долу.

Какво е превантивна поддръжка?

Превантивната поддръжка е стратегия за поддръжка, която включва ангажиране в дейности по поддръжка с цел предотвратяване на прекъсвания и повреди на машини. Като цяло тази стратегия разчита на календар, предоставен от производителя на машината, с препоръчителен ритъм за извършване на дейности по поддръжка. Това обаче може да се основава и на други променливи, като например използване.

Стъпка напред от реактивната поддръжка, превантивната поддръжка може да помогне за осигуряване на непрекъсната работа на оборудването, предотвратяване на повреди на машината и удължаване на живота на активите. Въпреки ползите, недостатъкът на използването на превантивна стратегия е, че е вероятно да похарчите прекалено много за ненужна дейност по поддръжка. В края на краищата препоръките, базирани на календар, вероятно са консервативни оценки от производителя на машината.

Освен това, подобна стратегия не взема под внимание други променливи като средата, в която се намира оборудването, условията на оборудването, колко добре го управляват операторите и т.н.

Какво е предсказваша поддръжка?

Предсказващата поддръжка или PdM е стратегия, която разчита на данните за състоянието на оборудването, за да информира производителите кога е необходима поддръжка. PdM може да се счита за форма на превантивна поддръжка, тъй като включва предвиждане и предотвратяване на повреди в оборудването, но е по-сложна и ефективна. Въз основа на събирането на машинни данни, производителите могат да установят базови линии за едно или много условия. Тъй като оборудването се наблюдава, производителите ще бъдат уведомени, когато дадено състояние достигне определен праг, който би показал предстоящ престой.

В този момент ще бъде изпратена поддръжка, за да завърши дейността.

Ефективността на тази стратегия за поддръжка е, че поддръжката се извършва само когато е необходимо, а не когато е планирано да бъде, като по този начин се гарантира, че оборудването не е прекомерно поддържано. Въпреки това, тази стратегия би включвала и събиране на данни за оборудването, в идеалния случай в реално време, за наблюдение на състоянието на машината.

Решение за мониторинг на състоянието, като Archimed IIoT, може да извлича и трансформира данните за оборудването до базово ниво и да наблюдава състоянието на оборудването в реално време и автоматично да уведомява поддръжката за предстоящи повреди.

Сравняване на предсказване и превенция

И така, каква е разликата между предсказване и превенция? Ето кратко обобщение:

maintenance 02Превантивната поддръжка е по-малко усъвършенствана стратегия за поддръжка, базирана на предварително определени интервали, като време или използване на оборудването, докато прогнозната поддръжка се ръководи от условията на машината, наблюдавани в реално време спрямо установени базови линии.

По-долу е дадена кратка разбивка на разликите между предсказуема и превантивна поддръжка, както и диаграма, която красиво илюстрира как трябва да мислите за тези две стратегии.

Превантивна  поддръжка (PM)

Прогнозна поддръжка (PdM)

Дефиниция 

Стратегия за поддръжка, базирана на предварително определени интервали като време или използване, с цел предотвратяване на прекъсвания.

Стратегия за поддръжка, базирана на състоянието на оборудването в реално време, като се използват прагове, за да се определи кога е необходима поддръжка.

Тригери 

Време, употреба

Едно или много условия на машината

Ползи 

  • Обикновено по-ниски първоначални разходи и лесни за изпълнение
  • Проактивна стратегия, стъпка напред от реактивната поддръжка
  • Ограничава непланирания престой
  • Проактивна стратегия за поддръжка, но се прави само когато е необходимо
  • По-рентабилен в дългосрочен план
  • По-ефективен за намаляване на времето за престой от PM

Проблеми 

  • Може да доведе до прекомерна поддръжка
  • Не взема под внимание други фактори, влияещи върху здравето/производителността на оборудването
  • Увеличава планирания престой
  • По-високи първоначални разходи (внедряване, обучение)
  • Трябва да свържете оборудване и да имате достъп до данни

Вижте повече за предсказващата поддръжка с Archimed IIoT на тази връзка…